Vetvrij dieet helpt niet bij afvallen

0
142
vetvrij dieet helpt niet bij afvallen

vetvrij dieet helpt niet bij afvallen

Veel mensen denken dat een vetvrij dieet de beste manier is om af te vallen. Niets is minder waar. De waarheid is dat je vetten juist nodig hebt om af te vallen en om je immuunsysteem een boost te geven. Vetten helpen ook bij het verbeteren van je stemming.

Vetvrij dieet helpt niet bij afvallen

Je lichaam heeft vetten nodig om goed te kunnen functioneren aangezien het helpt bij de opname van de vitaminen A, D en E. Bovendien helpen vetten bij een goede werking van je zenuwstelsel. Uit diverse onderzoeken blijkt dat diëten die rijk zijn aan onverzadigde vetten het risico op hartziekten verlagen.

Volgens artsen zou ongeveer 25% van je totaal aantal calorieën per dag moeten bestaan uit vetten. Maar het moet wel gaan om de goede onverzadigde vetten. Verzadigde vetten kunnen gezondheidsproblemen veroorzaken. Dus in plaats van je te richten op vetvrije voeding, moet je juist gezonde vetten toevoegen aan je dieet.

Goede vetten: zorg dat je ze eet!

Onverzadigde vetten zijn te vinden in zowel plantaardige als dierlijke producten. Plantaardige producten bevatten echter meer onverzadigde vetten dan dierlijke producten.

Onverzadigde vetten kun je vinden in voedingsmiddelen zoals olijfolie, pinda’s, cashew noten en avocado’s. Twee tot drie eetlepels van deze vetten zou al genoeg zijn om van de gezondheidsvoordelen te profiteren.

Omega vetzuren

Onverzadigde vetten kun je indelen in twee categorieën: de enkelvoudige onverzadigde vetten en de meervoudige onverzadigde vetten. Meervoudige onverzadigde vetten kun je ook weer indelen. Het gaat hier om de omega-3-vetzuren, omega-6-vetzuren en omega-9-vetzuren.

De omega 3 vetzuren geven een boost aan het functioneren van je hersenen, versterken het immuunsysteem en verbeteren je stemming. Deze vetzuren kun je vinden in zalm, haring, makreel, lijnzaad, walnoten en tofu. Omega 6 vetzuren komen onder meer voor in kip en saffloer olie.

Vetten gebruiken in de strijd tegen overgewicht

Gemiddeld heeft het menselijk lichaam tussen de 10 en 20 biljoen vetcellen. De levensstijl en erfelijkheid spelen een rol in hoeveel vetcellen aanwezig zijn. Te veel en te lang ongezond voedsel eten, zoals onverzadigde vetten, kan leiden tot nieuwe vetcellen en toename in gewicht. Als je gewicht verliest, krimpen de vetcellen – ze verdwijnen niet!

Je dieet speelt een cruciale rol als het gaat om gewichtsverlies.  Een gezond dieet dat bestaat uit fruit, groente, magere zuivel, granen, magere eiwitten en gezonde vetten kan helpen bij het afvallen. Uiteraard in combinatie met genoeg beweging. Je kunt wel nog steeds last hebben van trek naar vet voedsel. Daarom is het van belang om elke drie uur te eten. Als je eet, helpt het ook om kleinere porties te nemen. Van belang is wel om steeds er op te letten dat je onverzadigde vetten binnen krijgt, dat helpt om weg te blijven van de ongezonde vetten!