Paleo dieet – Snel en gezond afvallen

0
154
paleo dieet

paleo dieet

Wat is het Paleo dieet?

2,5 miljoen jaar geleden bestond het dieet van onze voorouders voornamelijk uit vis, vlees van dieren die zich met grassen gevoed hebben, groenten, fruit, wortels en noten. Dit dieet staat ook wel bekend als het Paleolithisch dieet of het jager-verzamelaardieet.

Over het algemeen wordt aangenomen dat de mens nauwelijks is veranderd op genetisch gebied door komst van de landbouw. Het Paleo dieet lijkt dan ook ideaal voor een ultieme gezond lichaam.

Alhoewel mensen zich op meerdere vlakken heeft ontwikkeld, heeft ons lichaam en ons brein nog steeds dezelfde behoeften.

In de jaren 70 werd het Paleo dieet populair door de gastro-enteroloog Walter L. Voegtlin. Hij pleitte in zijn boek “The Stone Age Diet”, dat mensen net als karnivoeren voornamelijk vetten, proteïnen en een kleine hoeveel koolhydraten nodig hebben om optimaal te kunnen functioneren. Zijn concept is sindsdien overgenomen en verbeterd door wetenschappers en auteurs. Eind jaren 90 hebben verschillende en diëtisten en artsen gepleit voor het Paleo dieet. Een terugkeer naar een Paleolithische manier van eten zou een positief effect hebben op de gezondheid.

De afgelopen jaren is overgewicht een steeds groter probleem geworden. Dit komt onder meer door voedsel met veel conserveringsmiddelen, suiker en ongezonde vetten (fast food). Steeds vaker wordt dan ook door deskundigen gepleit voor het Paleo dieet.

Klik hier om mee te lezen over het Paleo dieet

Voordelen van het Paleo dieet

De voordelen van het Paleo dieet zijn uitvoerig onderzocht en bewezen in verschillende academische vakbladen. Het is verassend dat wat wij in ons mond stoppen grote consequenties kan hebben voor onze levenskwaliteit.

  • Afvallen– Alhoewel het Paleo dieet niet gericht is op gewichtsverlies, valt men toch kilo’s af met dit dieet. De voeding in het Paleo dieet heeft een vetverbrandend effect. Sterker nog, het Paleo dieet staat je toe om grote hoeveelheden van bepaalde voedingsmiddelen te eten terwijl je tegelijkertijd het aantal calorieën dat je binnen krijgt ermee sterk beperkt. Het resultaat is een slank en fit lichaam.
  • Ziektes voorkomen– Het zou bewezen zijn dat het Paleo dieet kan helpen bij het voorkomen van ziekten zoals diabetes, Parkinson, bepaalde typen kanker, hartziekten en beroertes.
  • Verbeteren spijsvertering– Veel digestieve kwaaltjes zoals spastische darmen, de ziekte van Crohn en indigestie kunnen worden voorkomen.
  • Verhelpt acne– het Paleo dieet betekent ook dat je voedsel vermijd dat acne kan veroorzaken. Als er teveel talg wordt geproduceerd worden de talgklieren groter en vormen zij puistjes. Het voedsel in een Paleo dieet voorkomt pieken in insulin dat zorgt voor productie van teveel talg. Het Paleo dieet zorgt dan ook voor een mooie, gladde huid.
  • Feel Good– Het Paleo zorgt niet alleen voor een gezond lichaam en mooie huid. Je voelt je er ook beter door. Je krijgt meer energie en je zit lekkerder in je vel.

Paleo dieet basics

Veel mensen nemen dat het Paleo dieet erg ingewikkeld is en moeilijk om te volgen. Het is eigenlijk heel simpel. Je eet “echt” voedsel. Je porties moeten er als volgt er uit zien: 56-65% moet bestaan uit dierlijke calorie, 36-45% moet komen uit plantaardige voedsel. Verder moet je uitgaan  van 19-35% aan proteine, 22-40% aan koolhydraten en 28-58% moet bestaan uit vetten.

Wat kun je eten

Het Paleo dieet gaat meer over experimenteren en niet zozeer om wat je niet mag eten. Er zijn heel veel natuurlijke voedingsmiddelen om te ontdekken. In plaats van een bakje klaargemaakte macaroni met kaas, neem je een lekkere maaltijd dat heerlijk smaakt en je ook nog veel meer energie geeft. Op de volgende pagina zie je een korte lijst van wat je allemaal kunt eten als je het Paleo dieet volgt.

Eiwitten

Vlees Wild Gevolgelte Vis Schelpvis Ei
Rund Fazant Gans Tonijn Kreeft Kippenei
Kalf Hert Kip Zalm Garnaal Ganzenei
Varken Eend Kalkoen Forel Kamschelp Eendenei
Lam Wilde kalkoen Kwartel Heilbot Krab Quail eggs
Geit Konijn Eend Tong Mossel
Konijn Eland Baars Oester
Schaap Houtsnip Schelvis
Wilde zwijn Tarbot
Bizon Kabeljauw
  Tilapia
  Platvis
  Tandbaars
 
  Makreel
  Haring
  Anchovis

 Groenten

Standaard Bladgroente Pompoen Wortel Champignon
Bloemkool Sla Muskaatpompoen Koolraap Oester
Broccoli Spinazie Spaghetti Wortel Shiitake
Selderij Waterkers Eikel Bieten Portabella
Paprika Paardenbloem Pompoen Pastinaak Zwam
Uien Bieten Courgette Artisjok Morieltje
Prei Boerenkool Boterbloem Zoete aardappelen
Groene uien Zeewier Radijs
Aubergine Sareptamosterd Cassave
Spruitjes Kale
Artisjok Andijvie
Asperge Rucola
Komkommer
Kool
Oker
Avocado

 

Overig

Vetten Fruits Noten en zaden Smaakmakers Kruiden
Oliijf olie Appels Paranoten Cayenne Peper Peterselie
Avocado Sinaasappel Pistache Chillies Tijm
Kokos olie Banaan Zonnebloem pitten Gember Lavendel
Boterolie Aarbeien Pompoenzaten Uien Mint
Varkensvet Cranberry Sesam zaden Knoflook Rozemarijn
Noten olie Grapefruit Pecan noot Zwarte peper Bieslook
Lamsvet Perzik Walnoten Hete pepers Dragon
Eendenvet Peer Macadamia noten Steranijs Oregano
Notenboter Nectarines Pijnboom pitten Mosterd zaden Dille
  Pruim Kastanje Venkel zaden Laurierbladen
  Granaatappel Cashew noten Komijn Salie
  Ananas Hazeloten Kurkuma Koriander
  Druiven Amandelen Kaneel
  Papaya Paprika

Voedingsmiddelen die je moet vermijden

Het belangrijkste met het Paleo dieet is dat je verwerkte voedsel vermijdt. Dit zorgt namelijk voor ondervoeding en toxische stiffen in je lichaam. Bewerkt voedsel is tegenwoordig heel makkelijk te verkrijgen en men neemt hier te veel van. Granen die de basis vormen van het dagelijks dieet van vele mensen hebben geen plaats in het Paleo dieet.

Ook bewerkt vet is slecht voor onze gezondheid, net zoals geraffineerde suikers. Peulvruchten, vooral sojabonen moeten helemaal worden verbannen. Zuivelproducten komen ook nauwelijks voor in het Paleo dieet.

Tips voor de Paleo levensstijl

Helaas zijn de goedkoopste voedingsmiddelen zijn ook het slechts voor je gezondheid en bevatten maar heel weinig vitaminen en mineralen. Tegenwoordig hebben wij ook een zeer drukke levensstijl, waardoor wij snel geneigd zijn om ons te wenden tot fast food. Het eten van echt voedsel wordt zelfs als iets raars gezien.

Veel mensen die van het Paleo dieet hebben gehoord, hebben het nog niet geprobeerd omdat men denkt dat het te ingewikkeld is. Echter, een lang en gezond leven is het wel waard om een aantal kleine aanpassingen te maken.Hoewel je niet zomaar even kunt overstappen naar het Paleo dieet, kun je heel makkelijk het Paleo dieet toepassen met de volgende tips:

  • Goede planning– Het is belangrijk dat je goed voorbereid bent en goed kunt plannen. Je grootste uitdaging is het in huis hebben van alle Paleo proof voedingsmiddelen en het plannen van de maaltijden. Je zult je better aan het dieet kunnen houden als je alles al in huis hebt. Een goede planning is daarom van groot belang. 
  • Verstandig boodschappen doen– Ga op zoek naar de beste supermarkten, groentenboeren en slagerijen in jouw buurt. Voordat je boodschappen gaat doen moet je ervoor zorgen dat je een lijstje hebt gemaakt van alles wat je nodig hebt. Vermijd ook de gangen van winkels waar de bewerkte voedingsmiddelen staan!
  • Ruim je voorraadkast op– Zorg ervoor dat je alle voedingsmiddelen zoals granen, pasta en bewerkt voedsel uit je voorraadkast haalt. Vervang deze voedingsmiddelen met de gezonde Paleo proof voedsel.
  • Leer koken- In tegenstelling tot diëten die zijn gebaseerd op granen en tarwe, is het Paleo dieet nooit saai. De beste manier om gebruik te maken van het Paleo dieet, is te leren koken. Je kunt dan zelf diverse smaken combineren en lekkere maaltijden klaarmaken die ook nog eens heel gezond zijn!
  • Garnering– Je kunt je maaltijden aankleden met je eigen klaargemaakte sauzen. Je kunt thuis makkelijk ketchup, mosterd en salade dressings maken.
  • Bewegen– De veranderingen in je eetgewoonten zullen er voor zorgen dat je gewicht gaat verliezen en meer energie krijgt. Begin ook met meer bewegen, dit zorgt voor nog betere resultaten. Je voelt je dan snel fit, jong en geestelijk ook veel scherper.
  • Zorg voor steun– Het is een goed idee om je ervaringen uit te wisselen met andere mensen. ZO houdt je je motivatie op peil en zorg je ervoor dat je het dieet volhoudt. Je kunt ook online mensen vinden die het Paleo dieet volgen.

Paleo proof toetjes

Een van de grootste struikelblokken in het Paleo dieet is het nagerecht. De meeste nagerechten bevatten kunstmatige zoetstoffen en zetmeel en die zorgen er voor dat je bloedsuikerspiegel sterk stijgt.

De meeste zoete nagerechten zijn een regelrechte ramp. Echter, voor je kinderen, verjaardagen en feestdagen is het wel gebruikelijk om een zoete nagerecht te hebben. Er zijn een aantal heerlijke Paleo recepten die jou kunnen helpen naar de overgang naar de Paleo levensstijl.

Hoewel het niet een goed idee is om elke dag een nagerecht te eten, kunnen Paleo vriendelijke nagerechten je wel helpen om je lekkere trekjes onder controle te houden.

Hier is een lijst met gezonde ingrediënten waarmee je Paleo vriendelijke nagerechten kunt maken.

  • Amandel meel– Je kunt amandel meel bevat veel proteïne. Amandel meel kun je gebruiken om bijvoorbeeld muffins te maken.
  • Zuivere honing– Honing wordt gezien als een echte natuurlijke Paleo zoetstof. Honing bevat echter wel veel calorieën en zorgt e rook voor dat je bloedsuikerspiegel stijgt. Het is daarom aanbevolen om spaarzaam gebruik te maken van honing.
  • Cacao– Ongezoete cacao bevat antioxidanten en is perfect om chocolade mee te vervangen.
  • Pure vanillië extract– Pure vanille extract is een must have ingrediënt in de voorraadkast van elke bakker. Zorg er alleen wel voor dat je de pure extract koopt en niet een goedkope smaakstof.
  • Kokos olie– Kokos olie is een bron van vetzuren, en dat betekent dat het direct naar de lever gaat waar het wordt gebruikt voor energie. Het wordt in dit geval niet opgeslagen in de vetreserves. Het stimuleert ook de schildklier waardoor je metabolisme versneld. Kokos olie voegt ook een zoete smaak toe aan bijvoorbeeld pannenkoeken en andere bakproducten.
  • Kokos melk– Kokos melk is een goede vervanger voor zuivel. Het bevat ook melkzuur, dat goed is voor je weerstand. Kokos melk kun je gebruiken om ijs, hete chocolade melk (met cacao) en pudding mee te maken.
  • Noten– Noten zitten boordevol goede vetten die ons lichaam nodig heeft . Hazelnoten en amandelen zijn onmisbaar in het Paleo dieet. Een simpele notenmix is een heerlijke en gezonde nagerecht.
  • Bevroren fruit– Diepvries fruit is handig voor het maken van makkelijke nagerechten. Je kunt er een lekkere smoothie mee maken of toevoegen aan een taartje of vlaai.
  • Dadels– Dadels zijn ook van nature erg zoet. Dadels bevatten natuurlijke suikers en zijn gemakkelijk te verteren en geven daarnaast ook een energieboost. Je kunt dadels “gewoon” eten of toevoegen aan je mixer als je bijvoorbeeld cake bakt. 

Het Paleo dieet: conclusies

Het Paleo dieet is een bewezen dieet om mee af te vallen, maar ook om je algehele gezondheid mee te verbeteren. Als je ook nog eens begint met meer te bewegen, kun je snel resultaat zien. Je voelt je weer fit en je bent een stuk slanker.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is het Paleo dieet niet ingewikkeld en heb je ook niet veel beperkingen. Sterker nog, het Paleo dieet zorgt er juist voor dat er een nieuwe culinaire wereld voor je opengaat waarbij je veel gelegenheid hebt om te experimenteren.

Er zijn inmiddels veel kookboeken van hoge kwaliteit beschikbaar die je een flink stuk op weg kunnen helpen. Hieronder hebben wij enkele bekende boeken en programma’s op een rij gezet. Wij raden je om vooral de betreffende websites te bezoeken, al is het alleen maar om rond te kijken en inspiratie op te doen. Op sommige websites kun je namelijk ook veel gratis informatie en recepten vinden.

Nederlandse Paleo websites: